محسن قناویزچی

الگوي استاد-مهندسي؛ طرحی که به فراموشی سپرده شد

بحران اشتغال و بیکاری آن هم در حوزه اقشار تحصیل کرده بویژه دانش آموختگان رشته های فنی دانشگاه اگرچه معضل قدیمی است اما در جامعه ای که تمایل به تحصیلات دانشگاهی، تنوع رشته های تحصیلی و تعدد مراکز صدور مدارک تحصیلی رو به افزایش است بحران اشتغال را به معضلی مستمر تبدیل کرده است.رفع معضل بیکاری بی شک نیازمند تدوین برنامه های اساسی و طرح های اجرایی موثر کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است.اهتمام به ایجاد بسترهای مناسب برای تقویت بخش های عمرانی- کشاورزی و صنعت و بهره گیری از ظرفیت های شناخته شده بازارهای کسب و کار و شناسایی ظرفیت های ناپیدا، همت بلند سازمان های مرتبط با موضوع اشتغال در سایه سیاست های اصولی دولت و در راستای ابلاغ سیاست های کلی اشتغال از سوی مقام معظم رهبری و تهیه طرح های اجرایی می تواند به حرکت همه جانبه ایجاد اشتغال پایدار و کار آفرینی سرعتی بیش از پیش ببخشد.

الگوي استاد-مهندسي  مدل آموزشي دانش آموختگان دوره كارشناسي در رشته هاي هفتگانه نظام مهندسي ساختمان با هدف  آشنايي با محيط كار و زمینه سازی کارآفرینی پس از 3 سال کار فکری گروهی با حضور نمایندگانی از حوزه های استانداری ، شهرداری ، راه و شهرسازی ، کار تعاون و رفاه اجتماعی ، فنی حرفه ایی ، کمیسیون های تخصصی ، هیات مدیره نظام مهندسی و معاونت های مربوطه در کمیسیون اشتغال و کارآفرینی مورد بررسی کارشناسی و تدوین قرار گرفت و بخش های عمده ای از مراحل اجرا شامل تشکیل بانک اطلاعاتی ، نشر آگهی ، مکاتبه و مذاکره با انجمن های صنفی ، شهرداری ، برگزاری کلاس های توجیهی ، تشکیل پرونده های آموزشی و.... به انجام رسید. لیکن هیات مدیره جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی چندین ماه است طرح را مسکوت گذاشته و به بایگانی سپرده است.

با توجه به صرف سرمایه‌های مادی و معنوی زیاد برای تربیت نیروی انسانی دانش آموخته هر گونه بی توجهی به معضل بیکاری این قشر از جامعه منجر به هدر رفتن سرمایه ملی شده و می تواند اثرات زیانبار اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و حتی امنیتی برای کشور به همراه داشته باشد و به نوعی چوب حراج زدن به سرمایه‌های انسانی کشور محسوب شود.

اهداف طرح استاد مهندسی شامل

اشتغال مولد: ايجاد فرصت اشتغال و آشنايي با محيط هاي كسب و كار

توانمندسازي: افزايش سطح مهارت مهندسان

 پيوند محيط كار و آموزش: دفتر ارتباط با صنعت و بازار  كسب و كار

توسعه محيط كسب و كار: با شناخت و معرفي محيط هاي اشتغال زيرشاخه هاي مهندسي و فراهم آوردن شرايط و تشويق متقاضيان به كارآفريني است.

توجه دوباره به قوانين نظام مهندسي و كنترل ساختمان از جمله :

ماده6: "گواهي اشتغال به كار و تجربه عملي و سايقه كار متقاضي در صورتي معتبر شناخته خواهد شد كه توسط واحدهاي فني وزارتخانه ها  ، سازمان هاي دولتي يا وابسته به دولت ، شهرداري ها ، شخصيت هاي حقوقي شاغل در رشته هاي موضوع قانون شركت هاي ساختماني  يا مهندسان مشاور كه داراي پروانه اشتغال به كار مهندسي شخص حقوقي مي‌باشند و يا توسط دو نفر از مهندسان با بيش از ده سال سابقه كار و داراي پروانه اشتغال به كار مهندسي و يا توسط نظام مهندسي استان تاييد و صادر شده باشد. "

ماده15: "اهم وظايف و اختيارات هيات مديره به شرح زير است:

- برنامه ريزي به منظور رشد و اعتلاي حرفه هاي مهندسي ساختمان و مشاغل مرتبط با آن

- ارتقاي دانش فني و كيفيت كار شاغلان در بخش هاي ساختمان هاي و شهرسازي از طريق ايجاد پايگاه هاي علمي ، فني، آموزش و انتشارات.

- مشاركت در ارزشيابي و تعيين صلاحيت و ظرفيت اشتغال به كار شاغلان در امور فني مربوط به فعاليت هاي حوزه هاي مشمول اين قانون."

ماده25: "مهندسان متقاضي پروانه اشتغال به كار مهندسي در رشته هاي اصلي مهندسي ساختمان و رشته هاي مرتبط ضمن داشتن كارت عضويت نظام مهندسي استان مربوط و احراز شرايط ياد شده در آيين نامه براي هر رشته و پايه تحصيلي تعيين مي شود، در زمينه هاي تخصصي مربوط به رشته كاري خود كارآموزي کنند."

موید اهمیت موضوع مهارت آموزی و کارآفرینی در حوزه های تخصصی و وظایف سازمان های متولی است.

 

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.